8D - Problemlösning i 8 steg

Krav på dokumenterad process i IATF 16949

Innehållsförteckning

Våra kurser i 8D

Tillfälle 1

Utbildning

8D- PROBLEMLÖSNING 8D – UTÖKAD

Ort

Fastställs inom kort

Datum

18-19 februari

Pris (Kr)

12 900,-

Kurs ID

4412-508

Tillgänglighet
Antal Anmälda
0
Sista Anmälningsdag

N/A

Tillfälle 2

Utbildning

8D- PROBLEMLÖSNING 8D – UTÖKAD

Datum

21-22 maj

Pris (Kr)

12 900,-

Kurs ID

4412-521

Tillgänglighet
Antal Anmälda
0
Sista Anmälningsdag

N/A

Vad är 8D - Problemlösning?

Att upprätthålla högsta möjliga kvalitet i leverantörskedjan är avgörande i fordonsindustrin. För att möta kraven i IATF 16949 krävs en strukturerad och dokumenterad metod för problemlösning. 8D-metoden (Eight Disciplines) är en systematisk metod som gör det möjligt att effektivt identifiera, analysera och lösa problem, samtidigt som framtida avvikelser förebyggs.

Processen, ursprungligen utvecklad av Ford, används särskilt för att hantera komplexa problem som påverkar säkerhet och kvalitet. Genom att följa 8D-metodens steg säkerställs att grundorsaker identifieras och elimineras, samtidigt som korrigerande och förebyggande åtgärder implementeras.

Handboken (80 sidor) uppdaterades 2020 och finns översatt till svenska.

Steg i 8D-metoden:

En strukturerad problemlösningsprocess i 8 steg

D1 - Problemlösningsgrupp

Sätt samman ett team med rätt kompetens.

D2 - Problembeskrivning

Identifiera problemet med hjälp av frågor som ”vem, vad, var, när och varför”.

D3 - Inneslutningsåtgärder

Implementera tillfälliga lösningar för att minimera påverkan på kunden.

D4 - Grundorsaksanalys

Analysera roten till problemet med verktyg som 5x Varför och Ishikawa-diagram.

D5 - Val och verifiering av korrigerande åtgärder

Fastställ vilka lösningar som fungerar bäst.

D6 - Införande och validering av korrigerande åtgärder

Implementera och validera den mest effektiva lösningen.

D7 - Förebyggande av upprepning

Inför långsiktiga förändringar i processer och rutiner.

D8 - Slutsats och erkännande

Utvärdera resultat och fira teamets framgång.

Varför?

8D-metoden ger en tydlig struktur för att identifiera och åtgärda problem samt förebygga att de upprepas. Denna metod säkerställer att resurser används effektivt och att kvaliteten i produktionen stärks.

 

Några av de viktigaste fördelarna är:

  • Minskade reklamationer: Identifiera grundorsaker och åtgärda dem snabbt.
  • Effektivare resurshantering: Säkerställ att rätt resurser används för rätt problem.
  • Högre kvalitet: Genom att förebygga återkommande problem förbättras produkt- och processkvalitet.
  • Ökad kundnöjdhet: Leverera produkter som uppfyller höga kvalitetskrav och stärker kundrelationer.

Vilka?

8D-metoden är särskilt användbar för personer som arbetar med kundservice, kvalitetssäkring eller teknisk problemlösning. Det inkluderar roller som:

  • Projektledning
  • Produktutveckling
  • Inköp
  • Processutveckling
  • Kvalitetsstyrning

Beroende på din roll är det viktigt att förstå hur en 8D-rapport ska utformas och vilka analysverktyg, som Ishikawa-diagram eller Är/Är Inte-metoden, som används.

Vidareutveckling och kompetens inom 8D

Vi erbjuder flera möjligheter för att vidareutveckla kompetensen i 8D-metoden:

  • Deltagande i utbildning (1-2 dagar): Lär dig metodens grunder eller finslipa dina kunskaper.
  • Konsultstöd: Få hjälp med att utveckla eller förbättra ert ledningssystem för problemlösning.
  • Utvärdering av metoder: Använd våra bedömningsmallar för att förbättra era befintliga rutiner.

Kontakta oss för att få veta mer om våra utbildningar och hur vi kan stödja er organisation.

Verktyg

Problemlösning med 8D kan dokumenteras med standardverktyg (t ex MS Excel), men då krävs en väl utvecklad mall som gör det möjligt att senare se t.ex. vilka grundorsaksanalyser som vidtogs och hur väl problemlösningsgruppen lyckades.

 

VDA QMC har utvecklat ett JAVA-baserat verktyg som innehåller samtliga steg och utvärderingsvillkor. Programmet finns i tysk, och engelsk version, men vi arbetar (Januari 2024) på att även få in en svensk språkversion.

 

Läs mer på VDA:s hemsida (nedan) eller kontakta oss för ytterligare information

8D - Problemlösning i 8 steg nu på Svenska

Vi har nu fått den svenska versionen av 8D- Problemlösning i 8 Steg klar från tryckeriet och finns för beställning i vår Web-shop.

Denna version är framtagen 2018 och är samordnad med motsvarande amerikanska utgåva CQI-20. Det framgår tydligt att det är åtskilliga företag som idag tillämpar 8D-metoden på ett sådant sätt att metodens kraft inte kommer fram och det det finns en stor förbättringspotential i genomförande av 8D, i alla fall om syftet är att minska mängden avvikelser och framförallt förhindra upprepning av dem.

Boken är på 73 sidor (A5) och har följande innehåll:

  • Problemlösning och klagomål
  • Introduktion till problemlösning i 8 steg
  • Felkultur och ledningens roll i effektfull problemlösning.
  • Problemlösning och klagomål
  • Introduktion till problemlösning i 8 steg
  • Tillämpning av problemlösningsmetoden 8D
  • Beslutskriterier för tillämpning av 8D-metoden för problemlösning
  • Organisationens förutsättningar
  • Bedömningskriterier för egenbedömning
  • Bedömningsmetodik
  • Allmänna bedömningskriterier
  • Kapitelstruktur
    • D1 – Problemlösningsgrupp
    • D2 – Problembeskrivning
    • D3 – Inneslutningsåtgärder
    • D4 – Grundorsaksanalys
    • D5 – Val och verifiering av korrigerande åtgärder
    • D6 – Införande och validering av korrigerande
    • D7 – Förebyggande av upprepning
    • D8 – Slutsats och bekräftelse av gruppens framgång
  • Sammanfattning och mål
  • Process
  • Tillämpliga metoder och verktyg
  • Bedömningskriterier
  • Grundläggande krav
  • Kriterier för att uppnå ”förträfflighet”
  • Möjligheter och risker